Counter

Tuesday, August 28, 2012

2012 : Perkara Yang Tidak Dijangka @ Disangka-Sangka

Setiap perkara yang berlaku dan sesuatu kejadian itu pasti ada cerita di sebalik cerita. Macam-macam boleh berlaku kepada diri kita samada perkara baik atau perkara buruk. 

Kadangkala kita berniat baik, tetapi perkara yang berlaku kepada kita kesan tindakan niat baik itu adalah sesuatu yang buruk dan terkesan kepada kita. Juga sebaliknya kadangkala kita buat sesuatu yang tidak baik maka dapat terus balasan terhadap perkara yang buruk kita lakukan terus kepada kita. Pernah tidak kita memikirkan sejenak, jika kita diam, 'idle' atau tidak melakukan apa-apa perkara, maka mainan persepsi pula menganggu terhadap anggapan atau persepsi orang disekeliling kita. So? sebagai seorang Muslim Doa & Tawakkal adalah perkara terakhir dari kita mengharapkan sesuatu 'Perkara Yang Tidak Dijangka' tersebut dapat diterima dengan tertanggung oleh kita.

Bagaimana pula dengan 'Perkara Yang Tidak DiSangka-Sangka?' Totally perkataan dan maksud 'Tidak Dijangka' dan 'Tidak Disangka-Sangka' adalah perkara yang amat berbeza. DiJangka = Jangkaan Sesuatu Perkara manakala Disangka-sangka = bermaksud lebih kepada individu yang tidak dilihat sebagai suspek tetapi rupanya suspek utama yang langsung tidak cenderung dalam menjadi suspek.

Rasional dalam enteri blog ini adalah memberikan ruang untuk aku berfikir sejenak tentang  kehidupan seharian ini kedua perkara tersebut di atas adalah menjadi mainan & lumrah dalam kehidupan seharian aku dan keluarga.

Kita boleh mendapat 'WOW!' besar atau atas perkara yang tidak dijangka diperolehi dan mendapat 'WOW!' kejutan dengan perkara yang diperolehi dan dialami dengan perkara yang tidak disangka-sangka.

Nikmati kehidupan di dunia dengan mengingati juga akhirat yang kekal selamanya




0 comments:

Post a Comment